luni, 11 februarie 2008

GARA BURDUJENI


DETELII DESPRE RESTAURAE

Intrucat cladirea Statiei CF Burdujeni a fost declarata monument istoric, nu putem omite cateva amanunte pe care putini le cunosc. Astfel, in 1868, prin Decretul-lege nr. 941, semnat de domnitorul Carol I, se puneau bazele constructiei liniei ferate Suceava - Iasi, cu ramificatii spre Roman si Botosani. Linia de cale ferata Burdujeni - frontiera - Roman a fost data in folosinta la 15 decembrie 1869.In 1892, pe un teren pus la dispozitie din mosia Burdujeni, pe valea mlastinoasa a raului Suceava, o zona plina de izvoare locale, incepeau lucrarile de construire a noii gari. Terenul a fost desecat cu pompe, iar apele au fost captate in drenuri subterane si dirijate spre raul Suceava.
Infiintarea si dezvoltarea statiei de cale ferata Suceava-Burdujeni,in perioada anilor 1898-1902,a devenit o necesitate strigenta pentru efectuarea activitatilor specifice de frontiera,la granita de nord a Romaniei cu Imperiul Austro-Ungar. Cladirea garii,finalizata in anul 1898,a fost realizata dupa modelul celei din Frieburg din Elvetia.Eate un edificiu impunator,cu o compozitie arhicteturala deosebita,care il inscrie simultan drept unicat al constructiilor feroviare din Romania,dar ca si monument din patrimoniul national.


Ansamblul cladirii cuprinde un corp central,in care a functionat punctul de revizie vamala,lateral fiind amplasate salile de asteptare si casele de bilete.Fosta sala a vamii are plafonul din structura in casete patrate,pictate cu model floral viu colorat.Iluminarea naturala este realizata prin ferestre ovale,amplasate lateral,in partea superioara a cladirii.
Aceasta sala, considera o capodopera de arhictetura, a fost restaurata in asa maniera incat sa poata fi conservat aspectul initial.
Exteriorul, realizat din caramida aparenta, furnizata de fabrica de caramizi Ciurea, ce apartinea cailor ferate romane, are un aspect monumental,impunator cu influente baroce. Cladirea a fost consolidata si modernizata pentru prima oara intre anii 1956-1961,de catre Administratia Cailor Ferate Romane,ocazie cu care s-a introdus in cladire incalzirea centrala si apa potabila. De asemenea, dupa inlocuirea pardoselei de lemn dintre etaje cu plansee si grinzi din beton armat, a mai fost construit inca un etaj,destinat activitatilor de telecomunicatii.


Cea de a doua modernizare, consolidare si restaurare s-a desfasurat in perioada anilor 2000-2006. Solutiile selectate pentru consolidarea elementelor de rezistenta si peretilor, precum si cele privind restaurarea elementelor de arhictetura ale cladirii au fost concepute pornind de la ideea readucerii edificiului la starea initiala de forma si culoare,folosind totodata materiale de constructie moderne si facilitatile oferite de tehnologia informatiei si comunicatiilor in prestatiile de servicii feroviare.
Exteriorul cladirii a fost curatat astfel incat caramida sa nu sufere degradari si au fost completate zonele cu lipsuri si degradari ale fatadei. Copertina peronului principal a fost refacuta in intregime iar peronul a fost pavat cu gresie antiderapanta. Acoperisul a fost executat cu tabla Lindab. Tamplaria veche a fost inlocuita integral cu alta din lemn stratificat si geamuri de tip termopan, ce o imita foarte bine pe cea initiala. Piata Garii a fost refacuta cu pavele de trafic greu, in doua nuante coloristice, au fost inlocuite racordurile electrice, stalpii si lampadarele ce asigura iluminatul, a fost refacuta canalizarea si s-au executat de asemenea multe lucrari.
In holul central au fost refacute elementele decorative ale tavanului si peretilor, pastrandu-se forma , modelul si coloritul anterior. Au fost curatati peretii, pardoseala si mozaicul, au fost refacute consolele cu globuri noi pentru a optimiza iluminatul.


Holul perimetral este acum prevazut cu scafe si candelabre noi, dar si cu panouri electronice de informare a calatorilor. Casele de bilete asigura vanzarea legitimatilor de calatorie in sistem tiketing.
Alte elemente de modernizare ale holului perimetral constau in refacerea pardoselii cu decoratiuni de diferite culori, a lambriului, a instalatiilor electrice si de de iluminat, retelei de apa si instalatiei de incalzire.


SURSA -Din bibliografia COMPANIA NATIONALA DE CAI FERATE,,CFR''-SA

Niciun comentariu: